Գեղանկարիչ ՎԱՀԱՆ ԱՎԱԳՅԱՆԻ անունը ծանոթ է թերևս միայն հայ հասարակության այն խավին, հիմնականում՝ նկարիչներին, ովքեր առնչվում են այսօրվա գեղանկարի ռուսական շուկայի հետ, որտեղ ժամանակակից գրաֆիկայի ոլորտում Վահան Ավագյանը մեծ համարում ունի: Իսկ մեր ընթերցողներին ասենք, որ նա բանաստեղծ Վարդան Վանատուրի (Ավագյան) և մանկավարժ Մանուշ Ավագյանի որդին է, որը հանգամանքների բերումով 1990-ից ապրում և ստեղծագործում է Մոսկվայում:
Վահանը ծնվել է 1960-ի հոկտեմբերի 7-ին Երևանում: Դպրոցական տարիներին հաճախել է Պիոներպալատի գեղարվեստական խմբակ, հրապուրվել Լեոնարդո դա Վինչիի ստեղծագործություններով և անտիկ Հունաստանի արվեստով: 1970-ական թվականներին հաճախել է Մանկական գեղագիտական կենտրոն, ապա ավարտել Փանոս Թերլեմեզյանի անվան գեղարվեստական ուսումնարանը, 1985-ին՝ նաև գեղարվեստաթատերական ինստիտուտը և նույն տարում ունեցել առաջին ցուցահանդեսը՝ Երևանի նկարչի տանը: Նա հրապուրվել է նաև գրքի ձևավորումով և ավելի քան 20 գիրք ձևավորել: Դրանց թվում է Հովհ. Թումանյանի «Սուտլիկ որսկանը» հեքիաթը, որը 1979-ին բանաստեղծի ծննդյան 110-ամյակի առթիվ տպագրվել է Երևանում, ներկայացվել Մոսկվայի գրքի միջազգային ցուցահանդեսում և տպագրվել նաև օտար լեզուներով (անգլերեն, գերմաներեն, ֆրանսերեն և այլն):
Վահանի նկարչական տաղանդն առաջինը նկատել ու բարձր է գնահատել նկարիչների միության այն օրերի նախագահ, ճանաչված նկարիչ Սուրեն Սաֆարյանը:
Գեղարվեստաթատերական ինստիտուտը բեմադրող-նկարչի մասնագիտությամբ ավարտելուց հետո Վահանն աշխատել է Երևանի Խամաճիկների թատրոնում և ներկայացումներ բեմադրել, շարունակել է ձևավորել մանկական գրքեր, բանաստեղծությունների, նաև պարսիկ բանաստեղծների ժողովածուներ:
Իմ ձեռքին է Վահան Ավագյանի հրատարակության պատրաստվող ալբոմի թվային տարբերակը, որը գրաֆիկական գործերի մի իսկական գանձարան է: Այն բացվում է երկու ճանաչված արվեստագետների մուտքի խոսքով. առաջինը համաշխարհային մշակույթի խոշոր պատմաբան Իգոր Նաումովիչ Գոլոմշտոկինն է (1929–2017)՝ վերնագրված «Վահան Ավագյանի գրաֆիկան», մյուսը՝ Մոսկվայի պետական համալսարանի պրոֆեսոր Վալերի Ժուկովինը (ծ. 1941)՝ «Մարդկային կրքերի ռոմանտիկական էպոսը» վերնագրով:
Անկեղծ ասած հազվադեպ է լինում, երբ այլազգի արվեստագետներն այնքան բարձր են գնահատում հայ գեղանկարչի գործերը, այնքան բազմակողմանիորեն վեր հանում նրա արվեստի խորքային շերտերն ու հիացական խոսքեր ասում նրա արվեստի մասին, որ ակամա շոյվում է մարդու ազգային արժանապատվությունը:
Գոլոմշտոկն իր խոսքը սկսել է այսպես. Վ. Ավագյանի նկարներից մեկը կոչվում է «Երեք դեմք». այն կազմված է դասական հունական կիսադեմից, նրա հետևից բարձրացող ակնհայտորեն արևելյան տիպի կանացի դեմքից և մեկ այլ՝ արդեն եվրոպացու կիսադեմից: Դրանք կարծես հենց Ավագյանի գրաֆիկայի երեք դեմքերն են, որոնք արտահայտում են երեք մշակութային ավանդույթներ՝ Հին Արևելքի, հելլենիզմի ու մոդեռնիզմի: Դրանք դրսևորվելով տարբեր փոխհարաբերություններով՝ մերթ բացահայտում են նրա ազգային բնութագիրը, մերթ միախառնվում յուրատեսակ սինթեզի մեջ: Այստեղ անտիկ Հունաստանը միահյուսվում է Ասորեստանի ու Բաբելոնի հետ, Արևելքը հանդիպում է Արևմուտքին, և այդ ամենը, միաձուլվելով նկարչի անհատական գործելաոճին, վերածվում է այնպիսի դեպքի, որը հաճախ չի հանդիպում ժամանակակից արվեստում: Այն ավանդույթները, որոնց հետևում է Ավագյանը, օտար չեն: Հայ գեղարվեստական մշակույթը հեռավոր անցյալ ունի՝ հասնում է մինչև ՈՒրարտու, Ասորեստան, ավելի ուշ՝ Հունաստան, Բյուզանդիա, նաև Եգիպտոս և վերջապես՝ Եվրոպական մոդեռնիզմ: Այդ ամենն իր հետքն է թողել ժողովրդական գիտակցության մեջ, արմատավորվել ինչ-որ տեղ՝ գեներում, կոլեկտիվ ենթագիտակցության մեջ և էլի ինչ-որ տեղ: Պատմական ժառանգությունը մութ բան է: «Հանդիպում» և «Հակամարտություն» նկարներում մեր դիմաց ակնհայտորեն արևելյան դիցաբանության գործող անձինք են՝ աստվածներ կամ թագավորներ՝ գազանների գլուխներով: Միայն թե սովորաբար ասորաբաբելական ռելիեֆներին (մակերևույթապատկերներին) բնորոշ դեպի ներս խորացող թաքուն լարվածությունն այստեղ լիցքաթափվում է ֆիգուրների դրամատիկական բախումներով:
Նրա գործերի մյուս աղբյուրը Հին Հունաստանի դիցաբանությունն է. այնտեղից են վերցրած Ավագյանի բազմաթիվ ստեղծագործությունների սյուժեները: Կենտավրոսները, հավերժահարսերը, ամազոնուհիները, սատիրները (այծամարդիկ) նրա մի գործից անցնում են մյուսը: Հերակլեսն իջնում է մեռյալների թագավորություն, Աթենասը վիճում է Արեսի հետ: Բայց, ինչպես և արևելյան սյուժեներում, դա ոճավորում չէ, ասենք՝ հունական ամֆորաների և ասորական ռելիեֆների հայտնի պատկերների նմանությամբ: Այստեղ ամենից առաջ գրավում է ազգային մշակույթների հենց ոգու մարմնացումը գրաֆիկայի միջոցներով, որն արմատացած է նրանց դիցաբանության մեջ:
Դարաշրջանների այս շերտավորման մեջ է ներխուժում XX դարը՝ իր մոդեռնիզմի գեղագիտությամբ, գիտակցության մասնատվածությամբ, շարժունությամբ ու հեգնանքով: Եվ մի շարք նկարներում ձևը կարծես պայթում է ներսից: Դրվագվում ու տրոհվում է մասերի և սինթեզվում նոր կերպարում: Նույնիսկ առասպելն է այստեղ ենթարկվում հրաշալի կերպարանափոխության: Վհատ Սիզիփոսը նստած է իր քարին, և նույն քարին տեղավորվել է քնարահար Օրփեոսը: Պայքարում հյուծված Մարսը դժվարությամբ տանում է Վեներայի մերկ մարմինը, վիճում են Հին Բաբելոնի և Եգիպտոսի աստվածությունները, մյուս նկարների անձնավորումներում մարդկայինն օրգանապես վերածվում է գազանայինի կամ մատնում է իր մերձավորությունը բուսական աշխարհին:
Վահան Ավագյանի գրաֆիկական վարպետությունն այդ սյուժեները ռացիոնալ պատկերավորման հարթությունից բարձրացնում է մինչև գեղարվեստական կերպարի բարձունք: Նրա կռիվների բազմաթիվ սցենարներում մարտի են բռնվում զինվորներ, ասպետներ, ամազոնուհիներ և նույնիսկ աքլորներ՝ աքլորակռիվներում: Հաճախ դրվագների գեղադիտակային (կալեյդոսկոպային) և շտրիխային մրրիկների կատաղի դինամիկայում դժվար է հասկանալ, թե ով ում դեմ է կռվում: Դա տարուղղված ուժերի և էներգիայի բախում է, որոնցից առաջանում են խորտակման, ցասումի, անկման, մահվան կերպարներ:
Նկարների շարքն ավարտվում է «Նոր Աստվածություն»-ով. այն ինչ-որ խորանարդաձև, մեքենայատիպ, անկյունավոր բան է, որը ձողերի վրա տանում են անդեմ մարդկային ֆիգուրները: ՈՒ՞ր: Որպեսզի այն բարձրացնեն մեր դարի պատվանդանին հին աստվածների փոխարեն:
Արվեստաբան Վալերի Ժուկովը կարևորում է հատկապես նկարչի սիմվոլիկ (խորհրդանշական) մտածողությունը: Ըստ նրա՝ աշխատանքներում ներկայացված է ոչ թե իրական կերպարի պատկերը, այլ սիմվոլը (խորհրդանիշը), որոշակի հոգեվիճակի խորհրդանշանը: Միայն այդ տեսակետից կարելի է գտնել նրանց իրական ընկալումը: Այդ դեպքում նկարի ընդհանրացման ուժը բացում է զգացողության ռոմանտիկան, մարդկային ոգու ուժը: Նկարները դառնում են մեդիտացիայի նշաններ, որոնք, հեռացնելով ողջ անկարևորը, բացահայտում են նրա խորքն ու ուժեղը: Ավագյանի գործերը հուզում, ցնցում են դիտողի զգացմունքները, գրում է արվեստաբան Ժուկովը: Նրանցում ուժ ու կիրք կա, վաղուց անցած նախնադարյան ժամանակների ավերիչ բնազդներ: Նրա աշխատանքների գաղտնիքը կանխատեսվածի և կամայականի, սպասելիի և պատահականի հավասարակշռությունն է:
Դրանք գրեթե միշտ ֆիգուրատիվ (փոխաբերական) գործեր են, հեռու լուսանկարչությունից, բայց առարկայական ճանաչելիությունն անառարկելի է: Ծնվող զգացումների ուժը Ավագյանի յուրաքանչյուր աշխատանք դարձնում է ինքնաբավ և ավարտուն: Ընդամենը՝ մի քանի թեմաներ, և սյուժեների ու ձևերի ինչպիսի բազմազանություն:
Այլաբանության լեզուն, եթե այն հասկանալի է, դիտողին ներքաշում է երկխոսության մեջ հեղինակի հետ: Սկզբում գուցե պետք է ստեղծագործության վերնագիրը կարդալ: Այն հակիրճ է, բայց ճշտորեն արտահայտում է պատկերի բովանդակությունը: Վերնագիրն ուղեցույց է յուրաքանչյուր աշխատանք հասկանալու համար: Նրա բովանդակությունը դիտելու ցանկություն է ծնում և օգնում հասկանալու հեղինակի ակնարկներով արված մտահղացումը: Երբ բովանդակությունը գրեթե բացահայտված է, գծերի քաոսը և կիսաերանգների մոլեգնությունը միատեղվում են մտահղացման ամբողջական ընկալման մեջ, և պատկերում ըմբռնում ես մարդկային կրքերի և ֆանտազիայի ռոմանտիկական էպոսը:
Ավագյանն ինչ-որ բանով հիշեցնում է ռուս խոշոր նկարիչ Վասիլի Կանդինսկուն, շարունակում է արվեստագետը: Իհարկե, խոսքը գունապնակի մասին չէ, ոչ էլ նրբության, բայց անսովորը (հեքիաթայինը) նրանց համար ընդհանուր է: Բայց եթե Կանդինսկու գործերում հեքիաթայինը ռուսարևելյան է, ապա Ավագյանի կտավներում այն մարդկային քաղաքակրթության հնագույն դիցաբանությունն է: Նրա մարտական սյուժեներում ցնցում է իրադարձության դինամիկան: Դրանք գրաֆիկայով արտահայտված խաչատրյանական «Սպարտակի» ակնթարթներ են՝ նույն հաստատակամությունը, նույն լարվածությունը, նույն ձգտումը, նույն դրամատիզմը: Կենտավրոսներ, մինոտավրոսներ, ամազոնուհիներ, գլադիատորական մրցահրապարակների անվախ զինվորներ, առասպելական հերոսներ՝ այդ ամենում խտացված դրամա՝ անցյալ ժամանակների զենք ու զրահով:
Նրա սիրած մյուս թեման մարդու մարմնի գեղեցկությունն է: Այն մեկնաբանում է որպես բնության բարձրագույն, կատարյալ ստեղծագործություն: Ընդամենը մի քանի շտրիխներով, մի քանի գծերով և ընդգծված կոպիտ, կարծես պատահական տոնավորմամբ ստեղծում է բացարձակ ֆիզիկական, բնութագրական կերպար, ծավալում տիեզերական մասշտաբի զգացողությունների իրադարձություն: Այս նկարչի համար իրականությունը զուտ առիթ է դիտողի հետ դրամատիկական, կրքոտ հանդիպման համար, եզրափակում է արվեստագետը:
Ավագյանը 1985-ին անդամագրվել է Երիտասարդ նկարիչների միությանը, 1995-ին նրա գործերը ցուցադրվել են Մոսկվայի նկարիչների կենտրոնական տանը, 1996–2001-ին՝ շվեյցարական «Մարտին» արվեստի ցուցասրահում, որտեղ 2001-ին նա ունեցել է նաև անհատական ցուցահանդես: 2002-ին դարձել է Միջազգային գեղարվեստական ֆոնդի անդամ, հաճախ ցուցադրվել Մոսկվայի Մանեժում ու Նկարիչների կենտրոնական տանը: 2010-ին որմնանկարներով ձևավորել է Հայկական մշակույթի կենտրոնը Մոսկվայի Կապոտնյա շրջանում, 2011-ին պատկերազարդել Աֆանասևի ռուսական հեքիաթները, 2012-ին ստեղծել է Միխայիլ Բուլգակովի «Վարպետը և Մարգարիտան» վեպի պատկերազարդումների շարք:
Վահան Ավագյանի ստեղծագործությունների զգալի մասը գտնվում է Ամերիկայում, Գերմանիայում, Շվեդիայում, Ավստրիայում և Ռուսաստանում՝ հիմնականում մասնավոր հավաքածուներում:
Դժվար է ասել, թե Վահանի ճակատագիրն ինչպես կդասավորվեր, եթե մնար ու ստեղծագործեր Երևանում և այստեղ ստեղծեր իր գույնն ու ձեռագիրը: Սակայն, ինչպես տեսնում եք, այդպես չեղավ և գուցե մեծ աշխարհի մեծ ճանապարհ փնտրելու նպատակով տեղափոխվեց Մոսկվա, ինչը, ըստ էության, իրականացել է: Այդուհանդերձ, իմ լավ բարեկամին ուզում եմ հիշեցնել, որ հայրենի հողի ուժն ավելի քան զորավոր է և անկասկածելիորեն կարող է դառնալ նոր նվաճումների անսպառ աղբյուր:
Թերևս եկել է տունդարձի ժամանակը:
Հովհաննես ԱՅՎԱԶՅԱՆ
Հայկական հանրագիտարանի գլխավոր խմբագիր-տնօրեն